onsdag 13 februari 2008

Nätkrönikör







Det går inte.
Just nu har aftonbladet nån grej att man kan skicka in en nätkrönika (eller vad man säger) på max 2300 tecken (va? Ska jag räkna varenda tecken? Inkluderat mellanslag? Gör folk det??) om, tja, vad som helst.
Problemet är vad, VAD fan ska man skriva om?
Jag kommer inte på en enda grej att skriva om i denna nätkrönika som man ska skicka in. Det hade vart mycket bättre om dom skrev såhär:
"Har du en blogg?? Har du fått höra av andra att du skriver helt ok?? Skicka då addressen till bloggen så tar vi oss en titt och hör av oss om vi tycker du är värd något."
Det hade vart skysst. Låta bloggen tala för sig själv.
Men att komma på ett särskillt inlägg, som ska vara till en tidning, då står det still i skallen. Vis:
"Min Krönika, av Erica Bänglund;
Eh.....jag bor i göteborg...som många andra...."
nej nej nej fel gör om
"Jag gick nedför gatan häromdagen och då hände det en lustig grej....."
NEJ, fel, omstart...
"Min katt är ganska söt"
NEEEEEEEJ för faaaannn....ok...en gång till
"Jag tänkte bara skriva om något jävligt intressant som alla bryr sig om, nämigen......."*tomt i skallen*
Ja, ni fattar. Tips om vad man kan skriva om?
Anyone??

Nu blev jag bitter, vi hörs.

P.S. Tipsade även mamma om att jag har en blogg, men hon var inte intresserad. Hon förstår sig inte på bloggar, och har bättre saker för sig. Skakade på huvudet och sa typ "herregud, alla bara snackar om bloggar. Varför?? Hoppas det är en trend som dör ut."
Tack för den, morsan.
Hon har nog aldrig läst en blogg i sitt liv.
Jävla skit.

4 kommentarer:

Max sa...

Man behöver inte registrera sig för att kommentera - välj anonym-knappen under "välj en identitet" så är det bara att köra! (om inte blogger har hittat på nåt fuffens de senaste dagarna vill säga...)

Om du använder ett ordbehanslingsprogram t.ex. Word - som väl är det vanligaste så räknas alla tecken och ord, och syns nere i kanten. (Till och med jag har smittat ner min älskade, eleganta och fina Mac med PC-programmet Word... Oj, nu håller det på att bli ett krönikeämne här - gagget om två olika datorplattformar - du ser vad enkelt det är att sätta igång en krönika!)

Allt som far igenom skallen under en dag kan du göra små anteckningar om, med t.ex de finfina stenåldersverkygen penna och papper. Efter ett tag märker man vad som är relevant och inte. Men oftast är det saker man retar sig på, grejer man vill förändra eller händelser som är otroligt roliga och trevliga som så småning om formar sig till små utläggelser eller berättelser. Dessa skall du skriva ner (i ordbehandlingsprogrammet) - och samla ihop många så att du kan välja och vraka. De bästa står för sig själva och en del tröttnar man på själv ganska snabbt och slänger. När du har 10-15 krönikor är det dags att börja skicka in dom till tidningarna - INTE EN GÅNG, utan typ varje dag under några månader - får du inte krönikejobb då så heter jag Karl Osborn leverkorv!

Händelser som är färska och dagsaktuella är det ju lite svårare med och brukar passa bäst att skicka iväg direkt - det är sånt som proffsen är bra på - de läser tidningen och lyssnar på nyheterna, retar upp sig, skriver och skickar in skiten - klart!

Bloggandet är ett ensamt jobb om man inte talar om att bloggen finns.
Varje gång du skickar eller skriver ditt namn - eller tel.nr - så kan du även flika in din bloggadress, då blir du snart känd.
Frågan är om man egentligen vill att ens blogg skall bli för känd - då får man nämligen passa sig för vad man skriver. Jag tror inte att varken du eller jag vill att våra respektive morsor läser våra bloggar, eller hur? Jag vill iallafall inte att Farmor läser min.
Jag använder min blogg uteslutande som spypåse - jag skiter fullständigt i om noll pers läser den - jag vill bara skriva av mig på allt och alla jag retar upp mig på!

Högst upp i bloggfönstret finns ett fält som heter "next blog", om du trycker på den så dyker det upp random bloggar - där kan du kommentera på de bloggar som du tycker verkar kul och intressanta. På så vis sprider du ditt eget bloggnamn och får snabbt kontakt med andra bloggare - som skriver i din blogg senare.

Du som talar engelska flytande skulle egentligen ha en engelsk blogg också - skapa en till och skriv på engelska - på så sätt hittar du massor av folk som vill läsa din blogg - och får en enorm spridning.

/Pops

Max sa...

"Ordbehandlingsprogram" skall det ju vara. Jag halkade på en tangent. Hade jag nu skrivit min förra kommentar i ett sådant och klistrat in det här så hade jag kunnat stavningskolla texten också - det är mycket viktigt att skriva korrekt - jag retar mig alltid på när jag gör "typos".

Max sa...

"stenåldersverktygen" skall det såklart vara... ännu ett slarv... FAAAAAN!!!

Max sa...

Sedan stavas Leverkorv, som namn, med stor boksatv - du märker att jag har skrivit fort och slarvat!