måndag 11 februari 2008

Min Första Kärlek

Har precis börjat läsa om Jurtjurkogården (för ungefär den åttonde gången) och insåg att det har gått alldeles för länge utan att jag har tänkt på min första, riktiga kärlek, Victor Pascow. Vis:











Nej, inte han den levande till vänster.
Snubben on the right, han var jag så enormt kär i så ni anar inte.
Djurkyrkogården är såklart en av mina favvoböcker, och när jag en dag (jag var inte så gammal, fjortis nånting) upptäckte till min gläde att det fanns en FILM, då var lyckan gjord.
Jag hyrde den, spanade in och visst, blev lite skraj men mest av allt superkär.












Vilket resulterade i att jag slösade runt 100:- i veckan på att hyra Jurtjurkogården om, och om, och om igen. Killen bakom kassan kollade på mig konstigt, och at one point kommer jag ihåg att jag ljög ihop något om ett skolprojekt, eller en bokrapport som skulle skrivas och jag inte orkat läsa boken eller nåt i den stilen så han inte skulle tycka att jag var knäpp.
Självklart ville jag dela med mig av min nyfunna kärlek och tvingade Ingrid att se filmen med mig flera gånger om.












Av någon outgrundlig anledning blev hon inte blixtförälskad som jag, viket jag fann mycket märkligt.
Jag menar, titta på honom. Wow. Vilken snygging!!
I boken är han underbar, i filmen är han bättre.
För er som inte vet (shame on you!!!) är han en snubbe som dör i början av boken/filmen och sedan kommer tillbaka som ett spöke och varnar Louis Creed att han INTE ska begrava sin döda katt och sedan sin döda son på en dålig gammal indianbegravningsplats ("the ground, is SOWWAH!!") (duh!) för då kommer....eh....saker inte sluta så bra.
Vilket dom naturigtvist inte heller gör.
Han är ett snällt spöke som senare i boken/filmen gör allt för att hjälpa först Louis och sedan hans pantade och fula fru Rachel. (Jag anade en romantisk vibb där emellan dom som jag nu fattar inte existerar men då var det riktigt jobbigt och jag avskyr fortfarande Rachel.)












Jag tittade på de bitarna i filmen han är med i om och om igen och kan än idag känna en längtan när jag står och plockar bland skräckfilmerna i nån videobutik när jag ser Jurtjurkogården att bara hyra den, mysa ihop med en skål popcorn och känna de där smärtsamma stygnen av förälskelse, som man bara kan känna för en död snubbe med halva skallen bortblåst.

Erica+Victor=Sant 4eva!

P.S. Hela filmen finns på youtube om någon känner lusten att se den, sök "pet sematary part 1 of 10" så vips har ni lite mys att titta på :F

Inga kommentarer: