onsdag 15 augusti 2007

Ledsna, Fulla Bruden

Idag runt kl. tre kommer det in en tjej, ca. 25 år, full som ett ägg.
Hon snubblar sig upp till damavdelningen, håller sig fast i väggarna och sköställen och lyfter på olika skor för att titta på dem, känna på dem och även lukta på dem. Hon såg "normal" ut, dvs inte som en alkis eller en pundare, utan bara lite sliten.
Vi spanar in henne och bestämmer oss för att bara kolla vad hon gör.
Hon samlar på sig några högklackade skor, dräller ner i en stol och försöker förgäves få av sig på fötterna. Det var min tur att ta kunden då jag precis avslutat min rast så jag går fram till henne.
"Vill du ha hjälp med det där?" frågar jag och pekar på hennes skor. "Jaaaa!!! Jag är lite full......." "Jo, jag ser det...mår du bra?" frågar jag. "Nää, inte särshillt bra, men jag måshte ha ett par svarta skor" säger hon. "Jag brukar inte vara full mitt på dagen.." lägger hon till. Jag märker att hon inte lär bli förbannad om jag är ärlig och mänsklig mot henne så jag fågar varför hon är det nu. "Mitt ex dog igår" säger hon.
Herregud.
Vad svarar man på det?
"Ok......oj.....det var ju......tragiskt....eller jag menar.....synd....eller vad hände? Nej det menar jag inte utan.....fan va synd" säger jag smidigt. Då bryter bruden ihop å börjar störtlipa så hela affären tittar. "Nej men gråt inte!!" tröstar jag ännu smidigare.
Long story short, hon är för full för att köpa skor och ramlar ut på gatan efter en rejäl breakdown. Mina chefer tittar konstigt på mig och frågar vad i helsike jag sagt till henne.

Orka jobba kvar.

2 kommentarer:

Max sa...

Holy Moly...
Ja, du får la orka jobba kvar ett tag till... eller nåt.

Du skriver väldigt bra! Där är ju en idé...!

Max sa...

Jag tänkte på en grej. Du är ju svintrött på att stå i den där skoaffären, right? Och snart löser ju sig jobbsaken av sig självt.
Kruxet är ju att du inte vill ligga på knä och "serva" kunderna o.s.v.
Den butiken du jobbar i nu är kanske lite gammaldags, jag menar, som fortfarande gör på det sättet.
I skoaffärerna inne i stan, t.ex. inne på 5:an står det folk och jobbar uteslutande bakom kassan. Alltså, folk går in och provar de dojor dom vill ha, går fram till kassan och säger; dom här tack!
Det enda biträdet gör är att hämta maken till provskon och tar betalt - Perfekt.
Be att få ett tjusigt arbetsintyg och sök jobb i en av dessa skoaffärer istället - det blir dessutom närmare till jobbet!
Kör hårt! ;-)