torsdag 9 augusti 2007

Ingen Svår Fisk Alls

Nu när jag är hemma med baciller i magen blir det inte så mycket skosnack här på bloggen, jag försöker nämligen inte tänka på jobbet alls när jag inte är tvungen. Men det kommer mer sånt snart, nu får ni stå ut med lite vardagssnack och skit, jag måste ju ändå blogga av mig!

Pojkvännen fyllde 24 igår, grattis Magnus!! Skönt dock att det bara är en gång om året, då min baby blir som en hyperaktiv femåring som springer omkring och skriker "idag fyller jag år!!! idag fyller jag år!!!" utan uppehåll. Men det får man när man är birthdayboy. <3!
Vi firade på Rotary Pub som var egentligen var stängd men eftersom Magnus känner 95% av göteborg var det ett jävla drag ändå. Det tog mig lite tid att komma med i matchen men när jag väl var med hade jag skitkul.
Snackade med en skön kille från Amerikatt, Florida närmare bestämt, som "couch surfade", något jag aldrig hört talas om innan men som verkar ganska ballt. Det går ut på att man bor på soffan hos random människor man tar kontakt med över en internetsajt där andra ställer upp på att låna ut sin soffa ett par nätter. Han hade bott hos människor över hela europa! Väldigt coolt.
Vi pratade mycket om Bushuslingen, min Johnny Cash allergi, hans White Stripes allergi, Disneyworld, det faktum att bina i U.S.A. håller på att dö ut och att U.S.A. inte kommer kunna producera nån frukt i famtiden (där blev han lite skraj), snobbiga frenchmen och hur jävla gott det är med Subway-mackor. Bland annat. Det var skönt att snacka engelska ett tag.
Anyhoo, det var den kvällen det.

Nu undrar ni kanske varför detta inlägg heter som det gör? Let me spinna vidare.
Det finns en fiskrätt som jag minns från min barndom, med en gudomlig sås som jag trodde var lost forever då jag har frågat mamma en massa gånger men hon kan inte minnas den. Jag har alltså drömt om denna fantastiska fiskrätt, och riktigt sörjt att jag aldrig får smaka den igen.
Men, som vanligt, farmor to the rescue. Det visade sig att det inte var mammas fantastiska matlagning (eller....nått...) som spawnat denna maträtt, utan farmors! Hon hade köpt torsk och skulle visa mig hur man tillagar fisk och jag beskriver såsen som jag minns så väl. "Den svänger vi ihop nu då, på nolltid" tyckte hon! "Ehhh....vaa...?" menade jag, är det möjligt?? Jo då. Så det gjorde vi. Hur mofoing lätt som helst, här har jag gått i åratal och längtat, och så är det den enklaste såsen i världen att svänga ihop. Här har ni den, gott folk:

Ericas Fantastiska Underbara Barndoms Sås (till kokt torsk)
Smält en rejäl klick smör i en kastrull.
Tryck ner en (torr) visp i en påse vetemjöl och tillsätt det som fastnar på/i vispen (du läste rätt).
Häll i några klunkar mjölk, typ 2-3 1/2 dl.
I med salt och peppar, låt koka upp så det bubblar, vispa noggrant.
Ha två hårdkokta ägg redo, hacka dom i strimlor och rör i dem i såsen.
Tillsätt en näve ärtor och smaka av.
Klart!!!
Häll såsen över den kokta torsken och servera med potatis och cocktail tomater.

Enkelt, eller hur!! Nu kan ni laga denna nyttiga rätt till era familjer och låta er wowas av vilka smakfröjder som smeker tungan. Eller så blir ni bara mätta, helt enkelt.
Btw, utöka receptet lite om det är fler än två som ska ha!!

Sådär, då har jag delat med mig av det viktigaste som gått down det senaste dygnet. Untill next time, happy eating! :)

4 kommentarer:

Max sa...

Ja, jag kände på mig att du skulle få fett med fisk!

Grapewine you know...

Farsans Fabulösa Köttbullar då? När skall jag komma och laga dom?

Erica sa...

närsomhelst!! :)

Jack sa...

Fan Erika, nu blev jag nästan lite besviken. Vad du beskriver är den mest klassiska "vitsåsen" man har till torsk?
Jag hade föreställt mig en kulinarisk höjdpunkt.
Mgruff nåja, hur gick det på jobbet?

Erica sa...

det är det som är grejen, den är så basisk o klassisk o enkel o töntig som helst!!! dissa inte min sås yo!